1.ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΑΤΟΜΩΝ-kg ΣΕ ΘΑΛΑΜΟ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ

  ΣΧΕΣΗ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΕΜΒΑΔΟΝ ΘΑΛΑΜΟΥ

          (m2-ΑΤΟΜΑ)min  (1 'ατομο=75kg)

0,28 - 1            1.17 - 6           1.87 - 11          2.57 - 16                                  

0,49 - 2            1.31 - 7           2,01 - 12          2.71 - 17

0,60 - 3            1.45 - 8           2,15 - 13          2.85 - 18

0,79 - 4            1.59 - 9           2.29 - 14          2.99 - 19

0,98 - 5            1,73 - 10         2.43 - 15          3,13 - 20

 

π.χ Εμβαδό Θαλάμου = Πλάτος x Μήκος  

      Ε = Π x Μ 

      Ε = 1.2m x 1.25m = 1.5m2

      1.45m2< 1.5m<1.59m2

 

άρα για το συγκεκριμενο εμβαδό θαλάμου τα άτομα που προβλέπονται σύμφωνα με το πινακάκι του ΕΝ 81-1 και ΕΝ 81-2

είναι 8΄η διαφορετικά 8 x 75 kg = 600 kg

2.ΣΧΕΣΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ-ΚΙΝΗΤΗΡΑ-ΜΕΙΩΤΗΡΑ-ΤΡΟΧΑΛΙΑΣ

Κάντε κλικ στον παρακάτω τύπο για να υπολογίσετε την ταχύτητα ηλεκτρομηχανικού ανελκυστήρα σε σχέση με την διάμετρο της τροχαλίας, τις στροφές του μοτέρ και την σχέση μείωσης μοτέρ μειωτήρα

 Προσοχή χρησιμοποιείτε  τελεία και όχι κόμμα για τους υπολογισμούς

 

v=1/M x rpm x D x (π/60) 

 

όπου:

Μ=Σχέση μείωσης μειωτήρα κινητήρα Μ=(1/v)xrpmxDx (π/60)

Rpm=Στροφές κινητήρα rpm=(vxMx60)/(Dxπ)

D=Διαμετρος τροχαλίας D=(vxMx60)/(πχrpm)

v=Ταχύτητα v=(1/M) x rpm x D x (π/60)

π=3,14

 

π.χ 

Εστω οτι έχουμε εναν κινητήριο μηχανισμό με τα παρακάτω χαρακτηριστικά

Μ=58

rpm=1400

D=0.48m

v=0,60m/s

 

υπολογισμός ταχύτητας 

v=1/58x1400x0.48x(π/60)=0,60m/s

 

υπολογισμός σχέσης μείωσης

Μ=(1/0.60)χ1400χ0.48χ(π/60)=58

 

υπολογισμός διάμετρου τροχαλίας

D=0.60x58x60/3.14x1400=0.48m

 

υπολογισμός στροφών κινητήρα

rpm=0.60x58x60/0.48x3.14=1400

3.ΟΔΗΓΙΕΣ ΑΠΕΓΚΛΩΒΙΣΜΟΥ ΗΛΕΚΤΡΟΜΗΧΑΝΙΚΟΥ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ

ΟΔΗΓΙΕΣ ΑΠΕΓΚΛΩΒΙΣΜΟΥ

ΠΡΟΣΟΧΗ Ο ΑΠΕΓΚΛΩΒΙΣΜΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΓΚΛΩΒΙΣΜΕΝΟ

  1. ΕΝΗΜΕΡΩΝΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΕΠΙΒΑΤΕΣ ΟΤΙ ΘΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΕΙ Ο ΑΠΕΓΚΛΩΒΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΜΕ ΝΑ ΤΟΥΣ ΗΡΕΜΗΣΟΥΜΕ.
  2. ΚΛΕΙΝΟΥΜΕ ΤΟΝ ΓΕΝΙΚΟ ΔΙΑΚΟΠΤΗ ΚΙΝΗΣΗΣ (ΓΥΡΙΖΟΥΜΕ ΤΟΝ ΔΙΑΚΟΠΤΗ  ΣΤΗΝ ΘΕΣΗ OFF).
  3. ΤΡΑΒΑΜΕ ΤΟΝ ΚΟΚΚΙΝΟ ΜΟΧΛΟ ΜΕΧΡΙ ΝΑ ΑΝΟΙΞΟΥΝ ΤΑ ΦΡΕΝΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΡΑΤΑΜΕ ΜΕ ΤΟ ΕΝΑ ΜΑΣ ΧΕΡΙ.
  4. ΓΥΡΙΖΟΥΜΕ ΤΟ ΒΟΛΑΝ ΔΕΞΙΟΣΤΡΟΦΑ Η ΑΡΙΣΤΕΡΟΣΤΡΟΦΑ ΑΝΑΛΟΓΟΣ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΣΤΕΙΛΟΥΜΕ ΤΟΝ ΘΑΛΑΜΟ ΠΑΝΩ Η ΚΑΤΩ.
  5. ΟΤΑΝ Ο ΘΑΛΑΜΟΣ ΦΤΑΣΕΙ ΣΤΟΝ ΚΟΝΤΙΝΟΤΕΡΟ ΟΡΟΦΟ ΑΦΗΝΟΥΜΕ ΤΟΝ ΜΟΧΛΟ ΚΑΙ ΤΑ ΦΡΕΝΑ ΚΛΕΙΝΟΥΝ ,Η ΠΟΡΤΑ ΑΝΟΙΓΕΙ ΑΥΤΟΜΑΤΑ.
  6. ΚΑΛΟΥΜΕ ΤΟΝ ΣΥΝΤΗΡΗΤΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΒΛΑΒΗΣ Η ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΝΑ ΕΠΑΝΕΡΘΕΙ ΤΟ ΡΕΥΜΑ.

ΤΗΛΕΦΩΝΟ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗΣ

199

ΕΝΙΑΙΟΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ

112

ΕΚΑΒ

166

4.ΑΣΦΑΛΗΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΕΛΕΓΧΩΝ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΩΝ

ΑΣΦΑΛΗΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΕΛΕΓΧΩΝ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΩΝ

Οι παρακάτω οδηγίες θα πρέπει να τηρούνται από τους επιθεωρητές ανελκυστήρων έτσι ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο ο κίνδυνος που διατρέχουν κατά την διεξαγωγή ελέγχων (οι ίδιοι, το τεχνικό προσωπικό καθώς και άλλα πρόσωπα) .

1.   ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ-ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΠΡΙΝ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ
Πριν την επίσκεψη στην εγκατάσταση
1.  Γίνεται σαφές στον πελάτη ότι είναι απαραίτητη η παρουσία του συντηρητή. Όλοι οι έλεγχοι πρέπει να γίνονται σε απόλυτη συνεργασία με τον συντηρητή. Ποτέ δεν εκτελούμε χειρισμούς μόνοι μας (τους εκτελεί ο συντηρητής).
2.  Ο επιθεωρητής επίσης είναι απαραίτητο να φέρει και να χρησιμοποιεί σε κάθε έλεγχο τον κατάλληλο εξοπλισμό ασφαλείας και εξοπλισμό που θα τον βοηθήσει να εκτελέσει το έλεγχο αξιόπιστα και ευκολότερα. Πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι έχουμε τα παρακάτω:
             - Κατάλληλο  checklist
             -Τον εξοπλισμό ασφάλειας  (Κράνος, Γάντια, Παπούτσια εργασίας, Φόρμα εργασίας, Ειδικά προστατευτικά γυαλιά)
             -Τα οργάνων – εργαλεία  (Πολύμετρο, αμπεροτσιμπίδα, μέτρο, παχύμετρο με βερνιέρο, Γέφυρα με κροκοδυλάκι, Megger, Φωτόμετρο)
             - Σήμανση “ΠΡΟΣΟΧΗ ΔΙΕΞΑΓΕΤΑΙ ΕΛΕΓΧΟΣ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ».
             -Φωτογραφική Μηχανή
             - Φακό
            - Κομπιουτεράκι
            - Φαρμακείο
3. Πριν τον έλεγχο ενημερώνουμε τον υπεύθυνο του κτιρίου ότι γίνεται έλεγχος του ανελκυστήρα. Ειδικά σε κτίρια που κατοικούνται, αναρτούμε τουλάχιστον στην θύρα του Ισογείου την σχετική πινακίδα της “ΠΡΟΣΟΧΗ ΔΙΕΞΑΓΕΤΑΙ ΕΛΕΓΧΟΣ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ».
2.   ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ
  1. Ακολουθούμε  την σειρά των ελέγχων που προτείνεται στα checklists και κυρίως όσον αφορά το κύκλωμα ασφάλειας, τον τερματισμό του Εμβόλου την αρπάγη την βαλβίδα θραύσης, το χρονικό διαδρομής, τον επιτηρητή τάσεως, το θερμικό και το ρελε διαφυγής.
  2. Κίνδυνοι από Ηλεκτροπληξία Όπως σε κάθε ηλεκτρολογική εγκατάσταση, προσέχουμε για οποιαδήποτε τυχαία επαφή μας με ρευματοφόρους αγωγούς, κλέμμες υπό τάση κλπ. Θυμόμαστε ότι όταν έχουμε κλείσει τον Γενικό Διακόπτη Κίνησης παραμένει τάση 230 V στον πίνακα του ανελκυστήρα. Στις επαφές των θυρών φρέατος υπάρχει εκτεθειμένη τάση, συνήθως 110 V.
  3. Γεφύρωση διατάξεων ασφαλείας. Η σταθερή γέφυρα στο κύκλωμα ασφαλείας είναι ΑΚΡΩΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ γι’αυτό πρέπει να αποφεύγεται.Αν ωστόσο είναι αναγκαία για την εκτέλεση κάποιας δοκιμής, πρέπει να μην είναι μόνιμη και να  ΑΦΑΙΡΕΙΤΑΙ ΑΜΕΣΩΣ ΜΕΤΑ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΔΟΚΙΜΗΣ.
  4. Έλεγχος STOP. Το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να ελεγχθεί πριν εισέλθουμε  στον πυθμένα του φρεατίου ή στην στέγη του θαλάμου είναι το STOP (Μανιτάρι) εάν κόβει το κύκλωμα ασφαλείας στον βρόγχο των emergencystop. Να επιβεβαιώνεται η θέση των STOP στη σειρά των ασφαλιστικών κυκλωμάτων στο πίνακα του ανελκυστήρα, είτε από τις σχετικές ενδείξεις του πίνακα αν πρόκειται για γνωστό σε εμάς πίνακα ή με πολύμετρο στις αντίστοιχες από το σχέδιο κλέμμες. Να σημειωθεί ότι αν, αντί να είναι συνδεδεμένο στα STOP, έχει συνδεθεί στις κλέμμες που ο πίνακας τις αντιλαμβάνεται ως πόρτες-κλειδαριές είναι σίγουρο ότι ο ανελκυστήρας θα εκτελέσει κίνηση ακόμα και με πατημένο το STOP (επαναϊσοστάθμιση με ανοικτές πόρτες).
  5. Διακόπτης συντήρησης. Πρέπει να ελέγχεται ότι όταν ο ανελκυστήρας έχει τεθεί σε λειτουργία συντήρησης δεν πρέπει ούτε να εκτελεί κλήσεις (θαλάμου ή εξωτερικές) ούτε να πραγματοποιεί επαναϊσοστάθμιση.
  6. Κίνδυνοι από πτώση. Οπτικοί έλεγχοι στο φρεάτιο να γίνονται μόνο από την οροφή του θαλάμου ή την κάτω στάση. Δεν ανοίγουμε θύρα φρέατος αν ο θάλαμος δεν βρίσκεται εμπρός ή ακριβώς από κάτω. Ποτέ δεν αφήνουμε θύρα φρέατος ανοιχτή αν ο θάλαμος δεν βρίσκεται από πίσω.(Κατ’ εξαίρεση μπορούμε να έχουμε ανοιχτή την πάνω ή κάτω θύρα μόνο κατά την διάρκεια εκτέλεσης κάποιων δοκιμών και εφόσον την εποπτεύει κάποιος από τους εμπλεκόμενους στον έλεγχο. Αλλιώς υπάρχει κίνδυνος κάποιος που δεν έχει ενημερωθεί για τη διενέργεια των ελέγχων να ανοίξει την πόρτα άσχετος και να πέσει μέσα στο φρεάτιο). Δεν στεκόμαστε ποτέ με το ένα πόδι στο θάλαμο και το άλλο στο κατώφλι εισόδου (θεωρούμε ότι μπορεί ο ανελκυστήρας να κινηθεί ανά πάσα στιγμή).
  7. Έλεγχοι στην κάτω στάσηΠριν κατέβουμε και κατά την διάρκεια εργασιών ή ρυθμίσεων που γίνονται στον πυθμένα του φρέατος  πατάμε το STOP του πυθμένα. Στους υδραυλικούς ανελκυστήρες καλό είναι να κλείνουμε την βάνα στο καζάνι. Προσέχουμε πολύ όταν κοιτάμε μέσα στο φρεάτιο έξω από την κάτω στάση. Κινδυνεύουμε από τυχαία κάθοδο του θαλάμου. Μην ξεχνάμε ότι στο εμπρός μέρος ο θάλαμος έχει ΠΟΔΙΑ η οποία προηγείται και μπορεί να μας κτυπήσει χωρίς να το καταλάβουμε.
  8. Έλεγχοι από την στέγη του θαλάμου.Πριν ανέβουμε στην οροφή του θαλάμου πατάμε το STOP. Ειδικά στους ηλεκτροκίνητους ανελκυστήρες. Προσέχουμε όταν στεκόμαστε στην πλευρά κοντά στο αντίβαρο. Ενημερώνουμε στους παρόντες στο μηχανοστάσιο για τον κίνδυνο που διατρέχουν οι επιβαίνοντες στην στέγη του θαλάμου από ακούσια πτώση αντικειμένου από τις οπές του μηχανοστασίου. (κρίνεται αναγκαία η χρήση κράνους). 
  9. Φόρτωση με βάρη. Σε καμία περίπτωση δεν φορτώνουμε τον θάλαμο σε άλλη πλην της κατώτερης στάσης και αν δεν έχει ελεγχθεί στατικά η αρπάγη. Σε ηλεκτροκίνητους ανελκυστήρες, δεν φορτώνουμε με 100% ή 125% ηλεκτροκίνητο ανελκυστήρα αν δεν έχουμε ελέγξει την ζυγοστάθμιση του (μάζα αντίβαρου). Σε περίπτωση που αυτό χρειαστεί το πράττουμε μόνο στην κατώτερη στάση θεωρώντας ότι ο ανελκυστήρας μπορεί να  γλιστρήσει ανά πάσα στιγμή και αφού πρώτα έχουμε σιγουρευτεί ότι ο θάλαμος θα ακουμπήσει σωστά στους προσκρουστήρες. Είμαστε σε ετοιμότητα για το ενδεχόμενο απότομου γλιστρήματος του θαλάμου (κίνδυνος τραυματισμού από την κίνηση του θαλάμου με ανοικτή την πόρτα).
Ειδικά για υδραυλικούς ανελκυστήρες
10. Τερματισμός εμβόλου
Ποτέ δεν πρεσάρουμε το έμβολο στην τερματισμένη θέση του πριν τον επιτυχή έλεγχο της βαλβίδας θραύσης. Επίσης καθ όλη την διάρκεια της υδραυλικής δοκιμής διασφαλίζουμε ότι κανένας δεν εισέρχεται ούτε παραμένει στον θάλαμο. Ποτέ δεν ελέγχουμε το άνω τέρμα διαδρομής υδραυλικού ανελκυστήρα βγάζοντας τον αισθητήρα (μαγνητάκι) της στάσης (με άτομο στην στέγη ή στον θάλαμο) αν δεν έχει ολοκληρωθεί με επιτυχία ο έλεγχος του τερματισμού εμβόλου και η δοκιμή πίεσης στο 200% της ονομαστικής πίεσης) Αν γίνει χειροκίνητα θα πρέπει να γίνει η απαραίτητη ενημέρωση στον χειριστή της χειραντλίας και να δοθεί η πρέπουσα έμφαση στο να διαπιστώσει άμεσα ότι το έμβολο τερμάτισε.
11. Aυτόματος απεγκλωβισμός
Να έχουμε υπόψη μας ότι όταν κατεβάζουμε τον Γενικό Διακόπτη Κίνησης, ο υδραυλικός ανελκυστήρας κινείται μόνος του προς τα κάτω εκτελώντας αυτόματο απεγκλωβισμό. Να ελέγχουμε εάν ο ανελκυστήρας κάνει απεγκλωβισμό όταν το κύκλωμα ασφάλειας είναι κομμένο (π.χ πόρτα ανοιχτή. Είναι μια ιδιαίτερα επικίνδυνη κατάσταση.
12. Σωλήνα υψηλής πίεσης
Κατά τον τερματισμό του Εμβόλου και την αύξηση της πίεσης προσέχουμε να μην είμαστε κοντά σε συνδέσεις την σωλήνα υψηλής πίεσης και πάντα είμαστε προφυλαγμένοι (ειδικά γυαλιά) και σε ετοιμότητα  διότι δεν είναι απίθανο κάποιο ρακορ ή σύνδεσμος να μην είναι καλά συνδεμένο. Χρειάζεται καλός οπτικός έλεγχος και εκτίμηση κατά που θα στραφεί η σωλήνα σε περίπτωση που σπάσει το ρακορ που την συνδέει με το μπλοκ βαλβίδων
Ειδικά για ηλεκτροκίνητους ανελκυστήρες
13. Ποτέ δεν στηριζόμαστε στο βολάν της μηχανής ή στις τροχαλία τριβής.
14.Προσέχουμε ανά πάσα στιγμή τα περιστρεφόμενα μέρη (τροχαλίες, βολάν) μη μας αρπάξουν κάποιο χαλαρό ρούχο μας. ΚΙΝΔΥΝΟΣ  ΣΟΒΑΡΟΥ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟΥ.
15. Σε όλη τη διάρκεια του ελέγχου είμαστε πλήρως συγκεντρωμένοι και προσεκτικοί.
16. Πέραν των μέτρων προστασίας που λαμβάνει ο επιθεωρητής, πρέπει να μεταδίδει την νοοτροπία της ασφάλειας και στο εμπλεκόμενο τεχνικό προσωπικό.
3.       ΕΙΔΙΚΑ  ΚΤΗΡΙΑ – ΣΧΟΛΕΙΑ – ΚΤΗΡΙΑ ΕΥΡΥ ΚΟΙΝΟΥ
Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται από τον επιθεωρητή όταν κάνει έλεγχο σε σχολεία. Τα παιδιά συνήθως έχουν την περιέργεια να δουν το φρεάτιο του ανελκυστήρα. Κινούνται πολύ γρήγορα και είναι δύσκολο να τα προλάβει κάποιος εάν κινηθούν προς το φρεάτιο  Ο επιθεωρητής πρέπει να είναι σίγουρος ότι δεν υπάρχουν παιδιά στο χώρο επιθεώρησης και ιδιαίτερα όταν:
  1. Κάποια πόρτα είναι ανοιχτή και ο θάλαμος δεν είναι πίσω από την πόρτα.
  2. Την χρονική στιγμή που γίνονται οι δοκιμές της αρπάγης – βαλβίδα θραύσης και όταν η πίεση του εμβόλου είναι μεγαλύτερη της κανονικής με πλήρες φορτίο
Στα σχολεία ο διευθυντής του σχολείου πρέπει να είναι ενημερωμένος και να μην επιτρέπει να υπάρχει κανένα παιδί κοντά στον ανελκυστήρα
Στα κτήρια με ανελκυστήρες για χρήση ευρύ κοινού ο επιθεωρητής επίσης πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός διότι ανυποψίαστοι άνθρωποι μπορούν να βρεθούν στο κενό την στιγμή που γίνεται μια δοκιμή ή μια πόρτα είναι ανοιχτή.
4. ΕΛΕΓΧΟΣ ΦΡΕΑΤΙΟΥ
Κατά το έλεγχο φρεατίου oεπιθεωρητής πρέπει :
1.Να είναι σίγουρος ότι λειτουργεί τουλάχιστον το στοπ πάνω από την καμπίνα
2.Οι κινήσεις που κάνει πάνω από τον θάλαμο να γίνονται πάντα από τον τελευταίο όροφο προς τα κάτω με ενδιάμεσες στάσεις. Να αποφεύγει την  κίνηση του ανελκυστήρα από κάτω προς τα πάνω.
3.Οταν βρίσκεται στην τελευταία στάση  να ελέγχει το ταβάνι μήπως έχει παραμείνει κάποια πρόκα από το ξεκαλούπωμα της πλάκας ή από το κλείσιμο της τρύπας που μπήκε το έμβολο μέσα στο φρεάτιο (συνήθως κλείνουνε την τρύπα με τάβλες και ρίχνουν μπετό, όταν βγάζουν τις τάβλες μπορεί κάποια πρόκα να παραμείνει στο μπετό και να προεξέχει)
4. Να είναι σίγουρος ότι στον πυθμένα  του φρεατίου εάν επικαθίσει ο θάλαμος υπάρχει αρκετός ελεύθερος χώρος σύμφωνα με την σωματική του διάπλαση και σύμφωνα με τις απαιτήσεις του προτύπου. Επίσης η στήριξη της επικάθισης να είναι ικανή να κρατήσει τον θάλαμο και να μην είναι σκουριασμένη.   
5.   ΔΙΑΚΟΠΗ ΕΛΕΓΧΟΥ
Ο έλεγχος πρέπει να διακόπτεται σε περίπτωση που:
1. κάποιο από τα εμπλεκόμενα άτομα της επιθεώρησης (επιθεωρητής, συντηρητής) είναι αδιάθετα, παρουσιάζουν ζαλάδα,
2. Παρουσιάζουν συμπτώματα μέθης
3. Ο Τεχνικός δεν κρίνεται ικανός για την διενέργεια του ελέγχου
4. Υπάρχει έντονη διαφωνία με τον τεχνικό
5. Ο ανελκυστήρας δεν είναι ασφαλής
6. Συμβεί Ατύχημα
6.   ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ
Ο επιθεωρητής πρέπει να είναι σίγουρος ότι μετά τον έλεγχο
  1. Δεν έχει μείνει κάποια πόρτα ανοιχτή
  2. Δεν έχει μείνει κάποια γέφυρα στον πίνακα
  3. Δεν έχει προκληθεί κάποια βλάβη μετά τις δοκιμές
  4. Έχει αφαιρεθεί το ταμπελάκι “ΠΡΟΣΟΧΗ ΔΙΕΞΑΓΕΤΑΙ ΕΛΕΓΧΟΣ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ’’.
7.   ΑΜΕΣΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΑΤΥΧΗΜΑΤΟΣ
Ο επιθεωρητής σε περίπτωση που συμβεί εργατικό ατύχημα και δεν εμπλέκεται ο ίδιος :
1. Προσπαθεί να διατηρήσει την ψυχραιμία του
2. Χρησιμοποιεί το φαρμακείο για τις πρώτες βοήθειες ενώ παράλληλα καλεί το 166 ΕΚΑΒ εφόσον είναι αναγκαίο.
3. Ειδοποιεί το γραφείο συντήρησης
4. Ειδοποιεί τον φορέα πιστοποίησης
5. Κατεβάζει τον γενικό διακόπτη κίνησης του ανελκυστήρα και εφόσον προλαβαίνει κάνει ένα γρήγορο έλεγχο στις πόρτες για να διαπιστώσει εάν όλες είναι κλειστές
5. Συνοδεύει το πρόσωπο που έχει εμπλακεί στο ατύχημα με το ΕΚΑΒ.
Εάν ο επιθεωρητής εμπλέκεται ο ίδιος στο ατύχημα:
1.Διακόπτει τον Έλεγχο
2.Ενημερώνει τον φορέα πιστοποιησης
3.Ζητα να του παραχθούν οι πρώτες βοήθειες χρησιμοποιώντας το φαρμακείο εάν είναι κάτι πιο σοβαρό καλεί ο ίδιος ή ο συντηρητής το 166. 

5.ΟΡΟΛΟΓΙΑ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΩΝ

Ορολογία που χρησιμοποιείται στους ανελκυστήρες
Αλυσίδα ηλεκτρικής ασφάλειας: Το σύνολο των ηλεκτρικών διατάξεων ασφαλείας που είναι συνδεδεμένες εν σειρά.
Ανελκυστήρας με τροχαλία τριβής: Ανελκυστήρας με κίνηση που προέρχεται από την τριβή των συρματόσχοινων ανάρτησης στα αυλάκια της τροχαλίας του κινητήριου μηχανισμού.
Ανελκυστήρας τύμπανου - ανελκυστήρας με : Ανελκυστήρας με αλυσίδες ανάρτησης ή με συρματόσχοινα, που παρασύρονται με οποιοδήποτε άλλο μέσο εκτός από την τριβή.
Ανελκυστήρας φορτίων με συνοδεία ατόμων: Ανελκυστήρας που προορίζεται κυρίως για τη μεταφορά εμπορευμάτων, που γενικά συνοδεύονται από άτομα.
Αντίβαρο: Μάζα. η οποία εξασφαλίζει την τριβή.
Άνω απόληξη φρέατος:Τμήμα του φρέατος μεταξύ του υψηλότερου επιπέδου, το οποίο εξυπηρετείται από τον θάλαμο, και της οροφής του φρέατος.

Ασανσέρ: Ανυψωτικός Μηχανισμός ή ανελκυστηρας

Βάρος αντιστάθμισης: Μάζα η οποία εξοικονομεί ενέργεια αντισταθμίζοντας όλη ή μέρος της μάζας του θαλάμου.
Διαθέσιμη επιφάνεια το« θαλάμου: Η επιφάνεια του θαλάμου μετρούμενη 1m πάνω από το επίπεδο του δαπέδου, αγνοώντας το χειραγωγό, που είναι διαθέσιμος κατά τη λειτουργία του ανελκυστήρα για τους επιβάτες ή τα Φορτία.
Ελάχιστο φορτίο θραύσης συρματόσχοινου: Το γινόμενο του τετραγώνου της ονομαστικής διαμέτρου του συρματόσχοινου (σε τετραγωνικά χιλιοστόμετρά) επί την ονομαστική αντοχή σε εφελκυσμό των συρματιδίων (σε Νιούτον ανά τετραγωνικό χιλιοστόμετρο) και επί ένα συντελεστή, που εξαρτάται από τον κατασκευαστικό τύπο του συρματόσχοινου,
Επανισοστάθμιση: Λειτουργία που επιτρέπει, μετά τη στάση του ανελκυστήρα, τη διόρθωση της θέσης στάσης κατά τη φόρτωση και εκφόρτωση, ενδεχομένως και με διαδοχικές μετακινήσεις.
Επιβάτης: Κάθε πρόσωπο μέσα στο θάλαμο, που μεταφέρεται από έναν ανελκυστήρα.
Ζώνη απομαντάλωσης: Περιοχή πάνω και κάτω από το επίπεδο της στάσης ενός ανελκυστήρα, μέσα στην οποία πρέπει να βρίσκεται το δάπεδο του θαλάμου του. για να επιτρέπεται η απελευθέρωση της αντίστοιχης θύρας του φρέατος.
Θάλαμος: Μέρος του ανελκυστήρα, το οποίο μεταφέρει τους επιβάτες ή/και τα φορτία.
Ισοστάθμιση: Διαδικασία με την οποία βελτιώνεται η ακρίβεια στάθμευσης του δαπέδου του θαλάμου στο επίπεδο στάσης.
Κάτω απόληξη φρέατος: Το μέρος του φρέατος που βρίσκεται κάτω από το δάπεδο της τελευταίας χαμηλότερης στάσης, η οποία εξυπηρετείται από το θάλαμο.
Κινητήριος μηχανισμός: Το μηχανικό συγκρότημα, μαζί με τον κινητήρα, που κινεί και ακινητοποιεί τον ανελκυστήρα.
Εύκαμπτο καλώδιο: Εύκαμπτο καλώδιο μεταξύ του θαλάμου και ενός σταθερού σημείου.
Μεταλλικό πλαίσιο: Μεταλλικό πλαίσιο που φέρει το θάλαμο, το αντίβαρο ή το βάρος αντιστάθμισης και που είναι συνδεδεμένο με τα μέσα ανάρτησης. Αυτό το μεταλλικό πλαίσιο μπορεί να είναι ενσωματωμένο με το περίβλημα του θαλάμου.
 
Μηχανοστάσιο: Χώρος μέσα στον οποίο τοποθετούνται ο(οι) κινητήριος(-οι) μηχανισμός(-οι) ή/και ο συνεργαζόμενος με αυτούς εξοπλισμός.
Οδηγοί: Τα σταθερά στοιχεία, τα οποία παρέχουν καθοδήγηση του θαλάμου, του αντίβαρου ή του βάρους αντιστάθμισης.
Ονομαστική ταχύτητα: Η ταχύτητα ν του θαλάμου, σε μέτρα ανά δευτερόλεπτο, για την οποία έχει κατασκευαστεί ο εξοπλισμός.
Ονομαστικό φορτίο: Το φορτίο για το οποίο έχει κατασκευαστεί ο εξοπλισμός.
Περιοριστήρας ταχύτητας: Διάταξη που διακόπτει το ρεύμα στον κινητήριο μηχανισμό και αν είναι αναγκαίο, θέτει σε λειτουργία τη συσκευή αρπάγης, σε περίπτωση που ξεπεραστεί μια προκαθορισμένη ταχύτητα.
Προστατευτικό ποδιών: Ομαλό κατακόρυφο τμήμα, που εκτείνεται προς τα κάτω από το κατώφλι εισόδου της θύρας του φρέατος ή του θαλάμου.
Πολυστρωματικό γυαλί: Σύνολο δύο ή περισσότερων στρωμάτων γυαλιού, καθένα από τα οποία είναι συγκολλημένο με τα υπόλοιπα με τη χρήση πλαστικής μεμβράνης.
Προσκρουστήρας: Ελαστικά συμπιεζόμενο στοιχείο στο τέλος της διαδρομής, που περιλαμβάνει σύστημα πέδησης με ρευστό ή ελατήριο (ή άλλο ανάλογο μέσο).
Συρματόσχοινο Ασφαλείας: Βοηθητικό συρματόσχοινο δεμένο πάνω στο θάλαμο, στο αντίβαρο ή στο βάρος αντιστάθμισης, που προορίζεται να ενεργοποιήσει μια συσκευή αρπάγης, σε περίπτωση αστοχίας της ανάρτησης.
Συσκευή αρπάγης: Μηχανική διάταξη που χρησιμεύει για να σταματάει και να διατηρεί ακίνητο τον θάλαμο, το αντίβαρο ή το βάρος αντιστάθμισης πάνω στους οδηγούς, σε περίπτωση υπέρβασης της ταχύτητας καθόδου τους ή θραύσης των μέσων ανάρτησης τους.
Συσκευή αρπάγης ακαριαίας πέδησης: Συσκευή αρπάγης, που ενεργεί σχεδόν ακαριαία πάνω στους οδηγούς.
Συσκευή αρπάγης ακαριαίας πέδησης με απόσβεση: Συσκευή αρπάγης, που ενεργεί σχεδόν ακαριαία πάνω στους οδηγούς, στην οποία η αντίδραση της δύναμης πάνω στο θάλαμο ή στο αντίβαρο περιορίζεται με την παρέμβαση ενός συστήματος απόσβεσης.
Συσκευή αρπάγης προοδευτικής πέδησης: Συσκευή αρπάγης της οποίας η ενέργεια επιτυγχάνεται με πέδηση στους οδηγούς και που με ειδικά μέσα εξασφαλίζεται ότι οι δυνάμεις που ενεργούν πάνω στο θάλαμο, στο αντίβαρο ή στο βάρος αντιστάθμισης, περιορίζονται σε επιτρεπτά όρια.
Τροχαλιοστάσιο: Χώρος ο οποίος δεν περιέχει τον κινητήριο μηχανισμό και στον οποίο βρίσκονται οι τροχαλίες και ενδεχομένως ο περιοριστήρας ταχύτητας και οι ηλεκτρικές διατάξεις.
Φρέαρ: Ο χώρος στον οποίο κινούνται ο θάλαμος, το αντίβαρο η το βάρος αντιστάθμισης. Αυτός ο χώρος συνήθως οριοθετείται από τον πυθμένα, τα τοιχώματα και την οροφή του φρέατος.
Χρήστης: Άτομο που κάνει χρήση των υπηρεσιών μιας εγκατάστασης ανελκυστήρα.        
Πηγή Ευρωπαϊκό Πρότυπο ΕΝ 81-1
 

6.ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΡΠΑΓΗΣ

Ο επιθεωρητής πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός κατά την δοκιμή της ενεργοποίησης της αρπάγης. Σκοπός του είναι να πραγματοποιήσει την δοκιμή με την μέγιστη ασφάλεια για τον ίδιο και το τεχνικό προσωπικό. Επίσης η δοκιμή πρέπει να γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε να προκαλέσει όσο το δυνατό την μικρότερη φθορά στο σύστημα του ανελκυστήρα.

1.         Υδραυλικός ανελκυστήρας

1.1       Ενέργειες πριν την ενεργοποίηση της αρπάγης

ο επιθεωρητής πρέπει:

-να ελέγχει εάν υπάρχει σύστημα δόκιμης χαλάρωσης συρματόσχοινων

-να ελέγχει εάν είναι σωστά ρυθμισμένη η αρπάγη.

-να ελέγχει εάν η απόσταση μεταξύ ΄΄παλατζας’’ και των κώνων των συρματόσχοινων είναι στην κατάλληλη απόσταση

-να εκτιμά εάν οι οδηγοί είναι ικανοί να αντέξουν το φορτίο της δοκιμής

-να ελέγχει την αρπάγη στατικά για να διαπιστώσει εάν πιάνει και στους 2 οδηγούς ή πιάνει στον ένα οδηγό.

-να ελέγχει το συρματόσχοινο δοκιμής και την λαβή του συρματόσχοινου για να είναι σίγουρος ότι είναι ικανά να αντέξουν την δύναμη που ασκείται κατά την ενεργοποίηση

-να απασφαλίζει το σύστημα δόκιμης βγάζοντας τον πείρο

-να στρέφει το σύστημα δοκιμής προς την κατεύθυνση από όπου θα γίνει η δοκιμή

-να ελέγχει εάν όλες οι συνδέσεις, ασφάλειες στους κώνους  και τα σφικτηράκια είναι κατάλληλα τοποθετημένα και σφιγμένα

-το άτομο που τραβά το συρματόσχοινο πρέπει να έχει ελεύθερο χώρο πίσω του.

-να έχει γερο πάτημα ώστε σε περίπτωση που σκαλώσει το συρματόσχοινο να μην πέσει μέσα στο φρεάτιο

            -να είναι προετοιμασμένος σε περίπτωση που κοπεί το συρματόσχοινο

            -πρέπει να φορά προστατευτικά γάντια

- το σώμα του να είναι έξω από το φρεάτιο και με κλίση προς τα πίσω

1.2       Διαδικασία ενεργοποίησης της αρπάγης

-η ενεργοποίηση γίνεται πάντα έξω από το φρεάτιο με το συρματόσχοινο δοκιμής

-βάζουμε γέφυρα στις επαφές

-Δίνουμε μια κλήση από τον 1ο όροφο στο Ισόγειο και στην μέση της διαδρομής τραβάμε το συρματόσχοινο

-εάν η αρπάγη ενεργοποιηθεί ακούμε ένα έντονο μεταλλικό θόρυβο

-ο ανελκυστήρας πρέπει να ακινητοποιηθεί

-εάν δεν ακινητοποιηθεί ή βλέπουμε το Έμβολο να κατεβαίνει ή τα συρματόσχοινα συνεχίζουν να χαλαρώνουν τότε άμεσα διακόπτουμε την κίνηση τραβώντας την γέφυρα ή πατώντας την κλειδαριά με το χέρι μας

-Εάν ο ανελκυστήρας ακινητοποιηθεί βγάζουμε την γέφυρα και πατάμε την κόκκινη βαλβίδα να διαπιστώσουμε εάν χαλαρώνουν τα συρματόσχοινα. Εάν χαλαρώνουν τα συρματόσχοινα σημαίνει ότι το έμβολο συνεχίζει να κατεβαίνει συνεπώς χρειάζεται να ρυθμιστεί η βαλβίδα χαλάρωσης συρματόσχοινων.

- Η επόμενη κίνηση είναι να τοποθετηθεί το σύστημα αρπάγης στην θέση του και να ασφαλιστεί

-ελέγχουμε τα ελατήρια εκτόνωσης και το κόντακτ της αρπάγης

-Μετά πρεσάρουμε με την χειραντλία μέχρι να τεντώσουν τα συρματόσχοινα και να επανέρθει η αρπάγη στην κανονική της θέση (να ξεμπλοκάρει)

-εάν δεν ξεμπλοκάρει κατά την ανοδική πορεία χτυπάμε τα δαγκανάρια ελαφρά με το κατάλληλο εργαλείο, εάν πάλι δεν ξεμπλοκάρει τότε πραγματοποιούνται εξειδικευμένες ενέργειες από έμπειρο τεχνικό (λύσιμο της αρπάγης)

-ο επιθεωρητής φωτογραφίζει και ελέγχει εάν τα σημάδια είναι ομοιόμορφα στους οδηγούς. Εάν δεν είναι χρειάζεται να γίνει ρύθμιση από τον τεχνικό

- είναι σημαντικό η δοκιμή να γίνεται κοντά στη τελευταία κάτω στάση διότι είναι πιο εύκολο να αποκατασταθεί κάποιο πρόβλημα λόγο χαμηλού ύψους (προσοχή η δοκιμή δεν πρέπει να γίνεται κάτω από την μέση της κάτω στάσης. Μετά την ενεργοποίηση πρέπει να χωράει το άτομο που θα βάλει το σύστημα δοκιμής στην αρχική του θέση.

2          Ηλεκτρομηχανικός  ανελκυστήρας

            2.1       Ενέργειες πριν την ενεργοποίηση της αρπάγης

           -Ο επιθεωρητής ελέγχει οπτικά το πάνω και κάτω μέρος του ρυθμιστή ταχύτητας

           -ελέγχει τα κόντακτ

           -ελέγχει εάν το συρματόσχοινο είναι τεντωμένο

           -ελέγχει το αντίβαρο της τροχαλίας του κάτω μέρους του ρυθμιστή

           -ελέγχει στατικά την αρπάγη τραβώντας το συρματόσχοινο πάνω από τον θάλαμο

           -πατάει το κοκοράκι του ρυθμιστή και γυρίζει το βολάν με το χερι

           -εκτιμά εάν οι οδηγοί είναι ικανοί να αντέξουν το φορτίο της δοκιμής

           -εάν όλα είναι εντάξει κάνει την δοκιμή

           2.2         Διαδικασία ενεργοποίησης της Αρπάγης

          -τοποθετείται το συρματόσχοινο στο αυλάκι δοκιμής

          -δίνει μια κλήση από τον 1ο όροφο προς το ισόγειο

          -όταν ενεργοποιηθεί η αρπάγη ακούγεται ένας μεταλλικός θόρυβος

          -τα κόντακτ πρέπει να έχουν ενεργοποιηθεί

          -εάν δεν έχει ενεργοποιηθεί η αρπάγη χρειάζεται να γίνει ρύθμιση από τον τεχνικό

          -η αρπάγη ελέγχεται και κατά την άνοδο

          -ο επιθεωρητής φωτογραφίζει και ελέγχει τα σημάδια για να διαπιστώσει εάν είναι ομοιόμορφα εάν όχι πρέπει να ρυθμιστεί η αρπάγη από τον τεχνικό

3.          Ενεργοποίηση Αρπάγης σε Περιοδικό Έλεγχο

Η ενεργοποίηση της αρπάγης σε περιοδικό έλεγχο γίνεται με άδειο θάλαμο. Αναλόγως με την ημερομηνία κατασκευής και τις ισχύουσες διατάξεις δοκιμάζουμε και την ενεργοποίηση της αρπάγης κατά την άνοδο.

4.          Εκτίμηση για την δοκιμή της αρπάγης

Ο επιθεωρητής πριν κάνει την δοκιμή πρέπει εκτιμήσει για το εάν όλη η κατασκευή είναι ικανή να αντέξει το φορτίο της δοκιμής συγκεκριμένα πρέπει να πάρει υπόψη του:

-την πάκτωση των οδηγών

-τις διαστάσεις των οδηγών

-την στήριξη των οδηγών και την απόσταση μεταξύ των στηριγμάτων

-την σύνδεση των συρματόσχοινων

-το πώς είναι ρυθμισμένη η αρπάγη

 

 

7.ΜΕΘΟΔΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΟΡΓΑΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΕΧΝΙΚΟ - ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗ

ΜΕΘΟΔΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΟΡΓΑΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΕΧΝΙΚΟ - ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗ
 
1.Ενέργειες πριν τον έλεγχο
Ο Επιθεωρητής πριν από κάθε επιτόπιο έλεγχο πρέπει να ελέγχει και να συντηρεί όλα τα όργανα και να είναι σίγουρος ότι δουλεύουν σωστά.
1. Πρέπει να γίνεται οπτικός έλεγχος ώστε να διαπιστωθεί εάν είναι κτυπημένα, εάν κάποιο καλώδιο είναι κομμένο.
2. Να ελέγχονται εάν η μπαταρία τους είναι επαρκής για τις μετρήσεις.
3. Να γίνονται μετρήσεις συγκεκριμένων μεγεθών και να συγκρίνονται οι μετρήσεις εάν παρουσιάζουν απόκλιση . 
 
2.Ενέργειες κατά τον έλεγχο
Ο Επιθεωρητής κατά τον επιτόπιο έλεγχο πρέπει να ελέγχει και να προστατεύει όλα τα όργανα όταν τα χρησιμοποιεί
 
1.Να έχει τα όργανα μέσα στις θήκες τους και μέσα στην εργαλειοθήκη
2.Μετά από την χρήση κάποιου οργάνου να ξανά τοποθετούνται στην θήκη τους και στην θέση τους στην εργαλειοθήκη
3.Να προσέχει να μην χτυπιούνται και να μην σκονίζονται
4.Να τα χρησιμοποιεί ο ίδιος ο επιθεωρητής και να μην τα δίνει σε άλλους τεχνικούς για μετρήσεις εκτός της επιθεώρησης που κάνει
5.Να χρησιμοποιεί το κατάλληλο όργανο για την κάθε μέτρηση
6.Να χρησιμοποιεί τα όργανα σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή
7.Να μην βιάζεται και να είναι προσεκτικός την στιγμή που κάνει την κάθε μέτρηση
8.Να μην φέρνει τα όργανα σε επαφή με ρευστά υλικά
9.Πριν από κάθε μέτρηση να ελέγχει μήπως το όργανο παρουσιάζει κάποιο πρόβλημα (πχ έχει καεί, δεν έχει μπαταρία, έχει κομμένο καλώδιο, έχει παραμορφωθεί κάποιο μεταλλικό του στοιχείο κτλ)
10.Να έχει πάντα εφεδρικές μπαταρίες
11.Να προστατεύει τα όργανα από ακούσιες πτώσεις
 
3.Μετά τον έλεγχο
Ο Επιθεωρητής μετά τον έλεγχο πρέπει να:
1.Καθαρίζει τα όργανα από τις σκόνες και από λαδιά.
2.Να ελέγχει ότι όλα τα όργανα είναι κλειστά (ο διακόπτης σε θέση off)
3.Να Αποθηκεύει τα όργανα σε μέρος που δεν υπάρχουν υγρασίες
 
Παρατήρηση
Ο Επιθεωρητής στο check list πρέπει να σημειώνει εάν υπάρχει κάποια παρατήρηση για τα όργανα και να μεριμνά για την αποκατάσταση του προβλήματος που μπορεί να παρουσιαστεί.
 

8.ΧΩΡΟΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΥΔΡΑΥΛΙΚΟΥ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ

  1. Χώροι Εγκατάστασης Υδραυλικού ανελκυστήρα

2.1     Μηχανοστάσιο

Ένας χώρος μέσα στον οποίο τοποθετούνται οι κινητήριοι μηχανισμοί ή και ο συνεργαζόμενος με αυτούς εξοπλισμός.

2.1.1   Στοιχεία κατασκευής μηχανοστασίου

Το μηχανοστάσιο των υδραυλικών ανελκυστήρων, τοποθετείται σε ισόγειους ή υπόγειους χώρους έξω από το φρεάτιο. Τα μηχανοστάσια πρέπει να είναι έτσι κατασκευασμένα, ώστε να αντέχουν τις καταπονήσεις και τα φορτία, στα οποία πρόκειται να υποβληθούν κανονικά.

Πρέπει να αποτελούνται από ανθεκτικά υλικά, που δεν ευνοούν το σχηματισμό σκόνης. Τα δάπεδα πρέπει να αποτελούνται από αντιολισθητικά υλικά, π.χ. χαραγμένο σκυρόδεμα, αυλακωτή λαμαρίνα

2.1.2   Αποκλειστική Χρήση Μηχανοστασίων

Τα μηχανοστάσια δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται για σκοπούς διαφορετικούς από αυτούς που σχετίζονται με τον ανελκυστήρα. Δεν πρέπει να περιέχουν αγωγούς, καλώδια ή διατάξεις διαφορετικές από αυτές που σχετίζονται με τον ανελκυστήρα

Αυτοί οι χώροι μπορούν όμως  να περιέχουν :

α) μηχανισμούς για ανελκυστήρες μικρών φορτίων ή για κυλιόμενες σκάλες,

β) εξοπλισμό για κλιματισμό ή θέρμανση αυτών των χώρων, αποκλειόμενης της θέρμανσης με ατμό και νερό υψηλής πίεσης,

γ) Ανιχνευτήρες πυρκαγιάς ή πυροσβεστήρες, που λειτουργούν σε υψηλή θερμοκρασία, κατάλληλους για ηλεκτρικό εξοπλισμό, ανθεκτικός στο χρόνο και κατάλληλα προστατευμένους από τυχαία κτυπήματα.

2.1.3   Εξαρτήματα Ανελκυστήρα Στο Μηχανοστάσιο

Το μηχανοστάσιο κάθε ανελκυστήρα είναι εξοπλισμένο με ένα πίνακα κινήσεως τριών φάσεων, ενός πίνακα φωτισμού μιας φάσης, το Control  και τον κινητήριο μηχανισμό ο οποίος αποτελείτε από ένα καζάνι αποθήκευσης λαδιού, μιας αντλίας και ενός συγκροτήματος Βαλβίδων. Επίσης ο κινητήριος μηχανισμός είναι συνδεδεμένος με το Έμβολο μέσω μιας σωλήνας υψηλής πιέσεως.

2.1.4   Διαστάσεις Μηχανοστασίου

Τα μηχανοστάσια πρέπει να έχουν επαρκείς διαστάσεις, ώστε να μπορούν να εκτελούνται εύκολα και με ασφάλεια εργασίες στον εξοπλισμό και ιδιαίτερα στον ηλεκτρικό εξοπλισμό.

πρέπει να παρέχεται καθαρό ύψος τουλάχιστον 2m στις περιοχές εργασίας και μια ελεύθερη οριζόντια επιφάνεια εμπρός από τους πίνακες χειρισμού και παροχής.

Η επιφάνεια αυτή σε βάθος, από την εξωτερική επιφάνεια των περιβλημάτων, να είναι τουλάχιστον 0.70 m. Σε πλάτος να είναι μεγαλύτερη από τις δύο ακόλουθες διαστάσεις,  0,50 m ή το συνολικό πλάτος του πίνακα χειρισμού ή ζεύξης.

Επίσης πρέπει να υπάρχει μια ελεύθερη οριζόντια επιφάνεια διαστάσεων τουλάχιστον 0,50 m χ 0.60 m για τη συντήρηση και τον έλεγχο των κινούμενων εξαρτημάτων (αν υπάρχουν), στα σημεία όπου αυτό είναι αναγκαίο, καθώς επίσης, αν χρειάζεται, και για τη χειροκίνητη λειτουργία έκτακτης ανάγκης .

Το ελεύθερο ύψος για την κυκλοφορία ατόμων δεν πρέπει να είναι μικρότερο από 1,80 m. Αυτό το ελεύθερο ύψος για τους χώρους κυκλοφορίας λαμβάνεται από την κάτω πλευρά των δοκών της οροφής και μετριέται από, το δάπεδο του χώρου προσπέλασης και από το δάπεδο του χώρου εργασίας.

Οι οδοί προσπέλασης προς τις ελεύθερες επιφάνειες, πρέπει να έχουν πλάτος τουλάχιστον 0,50 m. Η διάσταση αυτή μπορεί να μειωθεί σε 0.40 m, όπου δεν υπάρχουν κινούμενα εξαρτήματα.

ο χώρος του μηχανοστασίου πρέπει να διαθέτει την δική του ηλεκτρική γραμμή φωτισμού τουλάχιστον 200 lux στο επίπεδο του δαπέδου, ελεγχόμενη με ένα διακόπτη εσωτερικά, δίπλα από την είσοδο / τις εισόδους προσπέλασης, σε κατάλληλο ύψος, ο οποίος να ελέγχει τον φωτισμό του χώρου. Η ηλεκτρική αυτή γραμμή τροφοδοτείται από τον πίνακα κοινοχρήστων του κτιρίου. Επίσης πρέπει να υπάρχει ένας ρευματοδότης.

2.1.6   Εξαερισμός Μηχανοστασίου

Τα μηχανοστάσια πρέπει να διαθέτουν κατάλληλο εξαερισμό. Εάν ο εξαερισμός του φρέατος γίνεται μέσω του μηχανοστασίου, αυτό πρέπει να λαμβάνεται υπόψη. Δεν πρέπει να αναρροφάται απευθείας μέσα στη μηχανοστάσιο ακινητοποιημένος αέρας από άλλους χώρους του κτιρίου. Οι κινητήρες, ο εξοπλισμός καθώς και τα ηλεκτρικά καλώδια κ.τ.λ. πρέπει να είναι έτσι διαμορφωμένα, ώστε να προστατεύονται, όσο είναι πρακτικά δυνατό, από σκόνη, επιβλαβείς, αναθυμιάσεις και υγρασία.

2.1.7   Θύρες  Μηχανοστασίου

Οι θύρες προσπέλασης πρέπει να έχουν ελάχιστο πλάτος 0.60 m και ελάχιστο ύψος 1,80 m. Δεν πρέπει να ανοίγουν προς το εσωτερικό του χώρου. Οι θύρες πρέπει να έχουν κλειδαριά με κλειδί και να μπορούν να ανοίγονται μέσα από το μηχανοστάσιο δίχως κλειδί.

Α: Μονάδα ισχύος, 1: Κιβώτια ηλεκτρολογικών συνδέσεων, 2: Συγκρότημα βαλβίδων, 3: Πίνακας χειρισμού ανελκυστήρα, 4: Πίνακας φωτισμού μηχανοστασίου, 5: Οδηγός, 6: Ελαστικός σωλήνας

Σχήμα 9.1. Σχηματική παράσταση κάτοψης χώρου μηχανοστασίου υδραυλικού ανελκυστήρα


2.2     Φρεάτιο

Το φρεάτιο είναι ο χώρος μέσα στον οποίο κινείται ο θάλαμος και βρίσκονται οι ανυψωτικές μονάδες του ανελκυστήρα, οι οποίες μπορούν να εκτείνονται στο έδαφος ή σε άλλους χώρους.

Η όλη κατασκευή του φρέατος πρέπει να συμμορφώνεται με Εθνικούς Οικοδομικούς Κανονισμούς και πρέπει να αντέχει τουλάχιστον τις καταπονήσεις, που προκύπτουν από τον κινητήριο μηχανισμό, από τους οδηγούς κατά τη στιγμή της ενεργοποίησης της συσκευής αρπάγης, στην περίπτωση έκκεντρης φόρτισης του θαλάμου, από τη δράση των προσκρουστήρων, από τη φόρτωση και την εκφόρτωση του θαλάμου, κ.τ.λ.

2.2.1   Εξοπλισμός Φρεατίου

Στο φρεάτιο τοποθετούνται τα υπόλοιπα εξαρτήματα ενός ανελκυστήρα. Στο κάτω μέρος του φρεατίου τοποθετείται η διάταξη εμβόλου - πιστονιού - τροχαλίας (όταν έχουμε ανάρτηση 2/1). Στις δυο πλευρές του φρεατίου στηρίζονται οι οδηγοί, οι οποίοι είτε πακτώνονται στο πυθμένα είτε στη οροφή. Στο κάτω μέρος του τοποθετούνται οι επικαθίσεις. Η ηλεκτρική καλωδίωση ξεκινάει από το control περνάει από την μια πλευρά του φρεατίου και  αφού κάποια από τα καλώδια συνδεθούν από τις πόρτες και τις υπόλοιπες διατάξεις ασφαλείας καταλήγει στα χειριστήρια του θαλάμου.

2.2.2   Αποκλειστική Χρήση Φρεατίου

Το φρέαρ πρέπει να χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τον ανελκυστήρα. Δεν πρέπει να περιλαμβάνει καλώδια ή διατάξεις,. κ.τ.λ., διαφορετικά από τα απαιτούμενα για τον ανελκυστήρα. Όμως το φρέαρ μπορεί να περιέχει εγκατάσταση για θερμανσή του εκτός από θέρμανση με ατμό και νερό υψηλής πίεσης αλλά τα όργανα χειρισμού και ρύθμισης της θέρμανσης πρέπει να βρίσκονται έξω από το φρέαρ.

2.2.3 Άνω Απόληψη Φρεατίου

Άνω απόληξη φρέατος ονομάζεται το τμήμα του φρέατος μεταξύ του υψηλότερου επιπέδου, το οποίο εξυπηρετείται από τον θάλαμο, και της οροφής του φρέατος.

Πρέπει να υπάρχει επαρκής χώρος πάνω από το θάλαμο, ώστε να μπορεί να περιλάβει ένα ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο με διαστάσεις τουλάχιστον 0,50 m χ 0.60mχ 0,80 m, που να εδράζεται σε μια από τις πλευρές του.

Επίσης η  καθαρή κατακόρυφη απόσταση μεταξύ των κατώτερων τμημάτων της οροφής του φρέατος και των υψηλότερων τμημάτων της κεφαλής του εμβόλου, το οποίο κινείται προς τα άνω, πρέπει να είναι τουλάχιστον 0.10 m.

2.2.4 Κάτω Απόληψη Φρεατίου

Κάτω απόληξη ονομάζεται  το μέρος του φρέατος που βρίσκεται κάτω από το δάπεδο της τελευταίας χαμηλότερης στάσης, η οποία εξυπηρετείται από το θάλαμο.

Στο κάτω μέρος του φρέατος πρέπει να υπάρχει απόληξη με πυθμένα επίπεδο και όσο το δυνατό ομαλό, με εξαίρεση ενδεχόμενες βάσεις προσκρουστήρων, ανυψωτικών μονάδων και οδηγών και διατάξεις αποχέτευσης υδάτων.

Αυτή η απόληξη πρέπει να προστατεύεται από είσοδο υδάτων μετά την τοποθέτηση των σημείων στήριξης των οδηγών, των προσκρουστήρων, τυχόν πλεγμάτων, κ.τ.λ. Όταν ο θάλαμος βρίσκεται πάνω στους απορροφητήρες προσκρούσεων και τους έχει συμπιέσει πλήρως, εκτός των άλλων πρέπει να ικανοποιούνται ταυτόχρονα οι εξής απαιτήσεις :

α) πρέπει να υπάρχει επαρκής χώρος μέσα στην κάτω απόληξη του φρέατος, ώστε να μπορεί να περιλάβει ένα ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο με διαστάσεις τουλάχιστον 0.50 m χ 0.60m χ 1.0 m, που να εδράζεται σε μια από τις πλευρές του.

β) η ελεύθερη κατακόρυφη απόσταση μεταξύ του πυθμένα της κάτω απόληξης του φρέατος και των κατώτερων τμημάτων του θαλάμου πρέπει να είναι τουλάχιστον 0,50 m

2.2.5 Διαστάσεις φρεατίου

οι διαστάσεις των φρεατίων είναι διαφορετικές κατά περίπτωση και καθορίζονται σύμφωνα με την χρήση του κτηρίου και τους πολεοδομικούς κανονισμούς που ίσχυαν την χρονική περίοδο που κατασκευάστηκε το κτήριο.

2.2.6 Φωτισμός Φρεατίου

Το φρέαρ πρέπει να είναι εφοδιασμένο με μόνιμη ηλεκτρική εγκατάσταση φωτισμού, που να παρέχει φωτεινή ένταση τουλάχιστον 50lux. 1m πάνω από την οροφή του θαλάμου και το δάπεδο της κάτω απόληξης του φρέατος, ακόμη και όταν όλες, οι θύρες είναι κλειστές.

Αυτός ο φωτισμός πρέπει να περιλαμβάνει ένα λαμπτήρα, που να απέχει κατά μέγιστο 0.50 m από τη χαμηλότερη και την υψηλότερη θέση του φρέατος και στη συνέχεια με ενδιάμεσους λαμπτήρες.

2.2.7 Εξαερισμός Φρεατίου

Πρέπει να γίνεται κατάλληλος εξαερισμός του φρέατος. Το φρέαρ δεν πρέπει να χρησιμοποιείται νια την παροχή εξαερισμού σε χώρους διαφορετικούς από αυτούς που ανήκουν στον ανελκυστήρα. Συνιστάται να υπάρχουν ανοίγματα εξαερισμού στην άνω απόληξη του φρέατος, με ελάχιστη διατομή ίση προς το 1 % της οριζόντιας διατομής του φρέατος.

9.BLOCK ΒΑΛΒΙΔΩΝ OMAR (οδηγίες ρυθμίσεων)
CHECK LIST ΜΗΝΑΝΙΚΟΥ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ

Check List Μηχανικού Ανελκυστήρα      (κάντε κλικ για να ανοίξει το έγγραφο)

Χρήσιμο εγγραφο για την προετοιμασία Μηχανικού Ανελκυστήρα πρίν τον έλεγχό του απο φορέα πιστοποίησης

CHECK LIST ΥΔΡΑΥΛΙΚΟΥ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ

Check List Υδραυλικού Ανελκυστήρα (κάντε κλικ για να ανοίξει το έγγραφο)

Χρήσιμο Έγγραφο για την προετοιμασία Υδραυλικού Ανελκυστήρα πριν τον έλεγχό του από αρμόδιο φορέα πιστοποίησης

ΑΜΠΕΡΟΜΕΤΡΗΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΜΗΧΑΝΙΚΟΥ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ

ΑΜΠΕΡΟΜΕΤΡΗΣΗ ΥΔΡΑΥΛΙΚΟΥ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ

ΑΡΧΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΥΔΡΑΥΛΙΚΟΥ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ

ΚΑΡΤΕΛΑ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ
Ο ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ Ohm

Νόμος του Ohm

Ο νόμος του Ohm (αγγλ. Ohm's Law) αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους νόμους στην ηλεκτροτεχνία και την ανάλυση ηλεκτρικών κυκλωμάτων. Συνδέει άμεσα την αντίσταση με την τάση στα άκρα της και το ρεύμα που την διαρρέει.

Διατύπωση του νόμου

Η τάση που εφαρμόζεται στα άκρα μιας αντίστασης ισούτε με το γινόμενο της αντίστασης R και του ρεύματος I που τήν διαρεει.

 

 Αυτό μαθηματικά διατυπώνεται ως εξής: V=IxR

όπου

R είναι η τιμή της αντίστασης σε μονάδες ohm (Ω).

V είναι η διαφορά δυναμικού στα άκρα της αντίστασης, σε μονάδες volt (V).

I είναι το ρεύμα το οποίο διαρρέει την αντίσταση μετρημένο σε ampere (A).

ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΥΡΜΑΤΟΣΧΟΙΝΩΝ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ